Vogel in stukjes

Welkom bij onze speciale kunstroute langs de prachtige vogels die we op school hebben gemaakt van mozaïek! Deze unieke route voert langs verschillende kleurrijke vogels die zijn gemaakt door de leerlingen van groep 6/7. De vogels zijn te bewonderen bij het dorpshuis, waar ze trots staan te pronken.

Voordat we de vogels bewonderen, laten we eens kijken naar de bijzondere techniek van mozaïek. Mozaïek is een eeuwenoude kunstvorm waarbij kleine stukjes gekleurde tegels, glas, steentjes of andere materialen worden gebruikt om een afbeelding of patroon te maken. Het woord "mozaïek" komt van het Griekse woord "mousaikos", wat "van de Muzen" betekent, verwijzend naar de Muzen uit de Griekse mythologie die beschermheiligen waren van kunst en wetenschap.

De techniek van mozaïek vereist geduld, precisie en creativiteit. Leerlingen beginnen meestal met een ontwerp op papier, waarbij ze nadenken over de kleuren en patronen die ze willen gebruiken voor hun kunstwerk. Vervolgens worden de tegels of andere materialen gebroken of gesneden (in ons geval kwam er een flinke hamer aan te pas) in kleine stukjes, ook wel tesserae genoemd. Deze tesserae worden dan zorgvuldig geplaatst op een ondergrond, en vastgelijmd met tegellijm.

Nu, laten we onze wandeling langs de kunstwerken beginnen! Terwijl we de verschillende vogels bewonderen, let dan op de levendige kleuren en de creatieve patronen die zijn gebruikt in elk mozaïek. Elk stukje tegel is met liefde en toewijding geplaatst door de leerlingen, wat resulteert in prachtige en unieke kunstwerken.

We hopen dat u geniet van deze bijzondere kunstroute langs onze prachtige vogels. Bedankt voor uw ondersteuning en waardering voor de kunstwerken van onze leerlingen!

Vogelvrij!

Geschreven door leerlingen van groep 7.

De hele PWS had het thema: Vogels. Daarom gingen alle groepen bezig met een kunstwerk met het thema ‘Vogels’. Groep 6 en 7 begon met een vogel maken van mozaïek.

Juf Janneke gaf les en toen mocht heel de groep een eigen vogel maken van papiersnippers.

Een week later kwam juf Janneke weer langs. Toen mochten een paar kinderen borden en bekers kapot slaan met een hamer. Daarna mochten alle kinderen met de scherven een vogel maken. Dat was het begin van mozaïek van groep 6 en 7. Toen was het tijd voor het voegen. We gingen om de beurt in groepjes voegen. Eerst moet je het voegsel op het plankje smeren. Daarna wacht je tot het droog is. Als het droog is haal je het voegsel met een natte spons er een beetje af.

Dit is de PWS:

We stimuleren kinderen om "te worden wie ze zijn". We omarmen verschillen en bevorderen wederzijds begrip met behulp van DENKGEWOONTEN, zoals samen kunnen we meer dan alleen, ik blijf het proberen etc. We bieden een veilige omgeving waarin kinderen worden gestimuleerd om te vragen, onderzoeken en ontdekken. We hechten waarde aan verbinding tussen kinderen, ouders en leerkrachten.
Meer over ons pedagogisch concept

IKC: onderwijs en opvang onder één dak

IKC Prof. Wassenberghskoalle wordt een Integraal Kindcentrum en krijgt hiervoor nieuwe huisvesting in 2027. Het onderwijs en kinderopvang werken nu al nauw samen. We bieden een leer- en ontwikkelomgeving voor kinderen van 0 tot 12 jaar waar Reggio aspecten zichtbaar zijn. De voorschoolse opvang is open vanaf 7:15 uur en de naschoolse opvang is geopend van 14:15 uur tot 18:00 uur. De opvang wordt verzorgd door SKF.
Meer over ons IKC