Ons IKC
Ons IKC is ontstaan door een samenwerking van openbaar basisonderwijs Proloog en Stichting Kinderopvang Friesland. Binnen ons IKC werken we volgens de uitgangspunten van de Reggio approach.
Vrijheid, gelijkwaardigheid en ontmoeting zijn de kernwaarden van het openbaar onderwijs, welke onlosmakelijk verbonden zijn met onze Reggio-geïnspireerd IKC:
1. Gelijkwaardigheid
Binnen ons IKC is ieder kind welkom, ongeacht zijn of haar sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond.
De basis van ons IKC is liefde en respect voor het kind, waarbij elk kind gelijkwaardig wordt gezien als een nieuwsgierig en competent individu. Het IKC is een afspiegeling van de maatschappij, waar iedereen een volwaardige plek heeft.
2. Vrijheid
De vrijheid om jezelf te zijn, je mening te uiten, en het creëren van een open sfeer waarin diverse perspectieven welkom zijn. De professionals bieden kaders van vrijheid en grenzen om de optimale ontwikkeling te faciliteren.
3. Ontmoeting
Onze missie is het creëren van een omgeving waarin het nieuwsgierige en competente kind zich vol potentie kan ontwikkelen tot een zelfstandige, verantwoordelijke wereldburger. Dit impliceert de ontmoeting met de diverse omgeving – zowel de directe schoolomgeving als de bredere maatschappij. Door thematisch te werken en de omgeving daar waar mogelijk te betrekken, vindt er een dialoog plaats tussen het IKC en de wereld erbuiten. Het kind leert zo zichzelf te positioneren in relatie tot anderen en de samenleving.